Minggu, 04 Desember 2011

“MODERN ART WITH ISLAMIC THEMES” By Prof.Dr. Edi Sedyawati


A.D. Pirous
             SUNDAY, DECEMBER 04, 2011 – DENMAS PRIYADI’S BLOG : It was the two modern artist, Sadali and A.D. Pirous, a graduate from an Indonesian Faculty of Arts in Bandung, who bigan to create modern painting with Islamic calligraphy as theme and germ idea.  There recouse to artist ideas explored from Indonesian traditional art bigan presicely after their return from their further studies abroad in western country.  It was a kind of a new awareness, or an awakening in their minds, that the many living tradition in Indonesian art do offer a challenging material to be explored for their work using the approach of contemporary art.  In terms of aesthetic ingetuity, tehnical explorative perseverance ( for colour, form, and texture), and refinerment in feeling, they excel, and thus accepted among the foremost exponent of Indonesian modern painters.  Another painter who is very productive in making painting with calligraphic theme is Amry Yahya from the Academic of Arts in Yogyakarta.  The specificity of his work is that mostly he used the batik tehnique for his painting.

Lukisan abstrak karya Achmad Sadali

Lukisan kaligrafi karya A.D. Pirous
            The Islamic theme in Indonesian modern painting, however, is not confined to the use of calligraphic style.  Spiritual concepts or associations related to Islamic teaching, and their interpretations, do find their way into Indonesian paintings such as those made by Amang Rachman from Surabaya. To sum up, Islam does fascinate and inspire Indonesian creative artist, in all forms of art in general, and visual arts in particular. ( POSTED BY SLAMET PRIYADI IN LIDO – BOGOR – WEST JAVA ).  

"SENI MODERN ISLAMI"  ( Terjemahan bebas by Slamet Priyadi )                                   
 Minggu, 4 Desember, 2011 -  Denmas Priyadi Blog : Ahmad Sadali dan A.D. Pirous adalah dua seniman modern Indonesia lulusan Fakultas Seni Indonesia di Bandung, yang memulai  karirnya dengan karya-karya seni lukis modern dengan  kaligrafi Islam sebagai tema dan ide dasarnya. Adapun ide-ide dasar dan konsep karyanya digali dari seni tradisional Indonesia setelah mereka kembali dari studi di luar negeri di negara barat. Ini adalah semacam kesadaran baru, atau kebangkitan dalam pikiran mereka, bahwa banyak sekali tradisi yang hidup dalam seni tradisi Indonesia menawarkan materi yang cukup menantang untuk dieksplorasi sebagai pekerjaan mereka dalam menggunakan pendekatan seni kontemporer. Dalam hal estetika ingetuity, ketekunan eksploratif tehnical (untuk warna, bentuk, dan tekstur), dan refinerment dalam perasaan, mereka unggul, dan dengan demikian mereka diterima sebagai seniman di antara eksponen terkemuka pelukis Indonesia modern. Pelukis lainnya yang sangat produktif dalam membuat lukisan dengan tema kaligrafi yaitu Amry Yahya dari Akademi Seni di Yogyakarta. Kekhususan dari karya-karyanya  sebagian besar menggunakan tehnik batik dalam karya.

Lukisan batik karya Amry Yahya
 
Amry Yahya
Tema-tema Islam dalam lukisan Indonesia modern, bagaimanapun, tidak terbatas pada penggunaan gaya kaligrafi. Konsep spiritual atau penafsiran yang berkaitan dengan ajaran Islam, dan interpretasi mereka, tidak menemukan jalan mereka ke dalam lukisan  Indonesia seperti yang dibuat oleh Amang Rachman dari Surabaya. Singkatnya, Islam telah mempesona dan menginspirasi seniman kreatif Indonesia, dalam segala bentuk seni pada umumnya, dan seni visual pada khususnya. (POSTED BY SLAMET PRIYADI DI LIDO - BOGOR - JAWA BARAT - INDONESIA).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar